Skrivet av: C | 14 april 2009, 15:50

Twitter, twitter, twitter!!!

Har du kunnat lyssna på radio utan att höra ordet ‘Twitter’ på senaste tiden? Har du kunnat vara på internet utan att få Twitter kastat i ansiktet varje sekund? Har du sett på TV den senaste tiden och inte hört någon som pratar om det nya ‘coola’ mikrobloggandet som är Twitter?

Aldrig att du svarade ja på någon av frågorna.

Twitter är överallt! Försöka att inte bry sig, visst, men det går bara så länge. Jag är där nu. Det kändes nästan som när jag började blogga för flera år sedan, det känns nytt och väldigt ovant och jag har inget direkt mål med Twitter. Lika många gånger som man läser om hur underbart Twitter är så läser man nästan också om att Twitter kan ha en dålig inverkan på ditt liv och hur Twitter erövrar värden. Och nu föritden kommunicerar kändisarna tydligen inte genom ‘gamla’ bloggar längre, nej nej, utan med 140 bokstäver på Twitter.

Det är enkelt (sägs det) och man kan följa alla sina vänner, kändisar, nyheter på ett och sammma ställe. Minst sagt låter ju Twitter bra i mina öron, enkelt är ordet man letar efter. Men samtidigt är det inte så himla enkelt, jag menar, försök skriva nånting på bara 140 ord – sjukt svårt.

I alla fall för mig. Jag som behvöer 10 meningar för att kunna förklara vad andra kan förklara på en mening. Kanske är Twitter bra för mig? För om det är något jag behöver kunna så är det att skriva kort. Skriva mindre. Inte babbla på om allt och inget i evigheter utan komma till det viktiga.

Hursomhelst, hur länge Twitter nu kommer vara coolt spelar inte direkt någon roll, jag antar att man vänjer sig vid det och att det forumet också utvecklas på samma sätt som vanliga bloggar gjorde. För som det ser ut just nu är det lite för tråkigt. Jag har ändå en Twitter sida, mest så att jag kan hålla koll på vad andra Twittrare som jag följer skriver. Det är roligt att läsa dom som är bra.

Mitt namn är flamingon. twitter.com/Flamingon. Gå med och skriv du med!

Men vad jag verkligen ville säga, här kommer det, är att alla, alla pratar om detta nya fenomen. Och det mest irriterande med att dom pratar om det är inte att dom pratar om det, utan att dom agerar som att dom är världens coolaste för att dom pratar det. Som det kändes i början med bloggarna. Då skulle man prata blogg, dag in och dag ut. Nu pratar man inte om det, nu är det bara självklart på ett annat sätt. Kan inte säga hur många morgonar jag har lyssnat på någon radiokanal och det är alltid Twitter som är det heta, det som dom baserar mycket av sitt prat ifrån.

Wow, tänk att försöka få det här inlägget till bara 140 bokstäver. Eller bara innbörden av inlägget. Eller poängen. Om det nu fanns någon. Vilket inte är så säkert.

Om man trodde att internet, msn, bloggar, mail etc gjorde att man använde förkortningar på alla ord är det väl ingenting för vad Twitter kommer göra med skrivande språket. När varje bokstav och mellanrum räknas så måste det bli kort.

Kommentera

Kategorier

