Skrivet av: C | 12 april 2009, 20:18

Det bästa som någonsin hänt American Idol

ve2la91Jag har ett problem. Jag tror att jag är besatt.

Jag är besatt av Adam Lambert och hans sjukt stora talang och perfekta framträdanden. När jag ser honom göra sin grej är det som att se ‘history in the making’, för jag kan inte säga hur många gånger jag läst att folk tror att han kommer bli den nästa riktigt stora artisten i världen. Finns dom som jämför honom med Elvis. Även om jag själv inte skulle jämföra dom två på det sättet så förstår jag vad dom menar, han har den där utstrålningen och det där heta med sina framträanden. Och inte är det dom yngre som tar i när dom jämför honom med sådana storheter, nej, det är ofta dom äldre. Kvinnor runt 50 och äldre går ut och säger att dom aldrig har sett någon som Adam i hela deras liv, att dom aldrig blivit så uppspelta av en artist på det sättet förut. Och alla säger de samma sak – han är unik, speciell, äkta, vältalig, artig, enorm karisma och artisteri, han är egen och viker sig inte för något eventuellt tryck, vilket tillsammans blir en väldigt bra kombination. Han förklarade i en av sina videos till fansen att hans mamma hade frågat honom lite försiktigt i början av AI karusellen om han inte skulle ta och tona ner sin personlighet lite – ta bort det svarta nagelacket, kanske inte använda så mycket smink etc, men han svarade med att han aldrig skulle ha kunnat gå in i tävlingen och inte varit sig själv till 100%.

Det finns gånger då man tycker att såna här personer med stark integritet och vilja är irriterande, att det blir för mycket, att det istället vänder och känns tjatigt och jobbigt. Men det går inte att tycka så med Adam, han är absolut inte på det sättet. För den personen som kommer fram inför tittarna och när han pratar med juryn är inte fejk, den är inte stöddig och aldrig någonsin har han framstått som så. Han är hur charmig som helst med alla mentorer som varit där, och han kan musik, han vet vad han gör och vad han pratar om. Unik är bara förnamnet.

425_americanidol_lambert_adam_lc_0311091

Jag är beroende av Adam Lamberts musik. Aldrig att jag har lyssnat på min mp3 spelare så här mycket förr. Aldrig att jag ens brytt mig om American Idol så här mycket förut, och jag har kollat på alla säsonger och alla säsonger av svenska Idol, men årets omgång är den absolut bästa. Vi har inte bara Adam, vi har även Kris och Allison – två andra oerhörda talanger som man inte kan hjälpa att tycka om. Men dom är yngre än Adam (som är 28 år), och har inte riktigt hittat sin stil än, så därför är Adam ändå bäst. Jag tänkte på en sak faktiskt, då man älskar de här yngre artisterna som kommer med i AI och Idol, för man tycker att de är underbarn som kan sjunga så fantastiskt fast dom är så unga, så är det ingenting mot att se en lite äldre, mer självsäker, mer utvecklad artist med lite vana ta plats på scenen varje vecka. Adam har själv sagt att han förmodligen aldrig skulle ha vågat vara sig själv i AI för bara några år sedan, så visst var det då bra att han väntade. Det är olika för alla antar jag.

6a00d8341c730253ef01127974e0bc28a4-800wiHan är ett fenomen, då man ofta prisar någon från AI för deras gudomliga röst så har Adam hela paketet. Det finns vissa artister som är bättre på scenen och live än de är på inspelade låtar. Adam är en sådan person. Inte för att hans inspelade låtar är dåliga, tvärtom, det är bara det att det blir så mycket bättre när det är live. Samma som med Michael Jackson, alla videos jag sett med honom live har jag tyckt massor mer om låtarna då än som inspelade. Det är mer show, och alla artister kan inte ge den showen.

Det kommer bli intressant att följa utvecklingen, kommer Amerika att rösta den här talangen ända till final? Ja, annars är det väl skandal. Om det faktiskt händer att han vinner så kan man väl inte annat än att säga att USA gått in i en ny tid. Jag menar, en öppet gay AI vinnare? Efter 7 år med ingen öppet homosexuell deltagare så är det här en stor grej. Om inte det är ett bevis på en ny tid så vad är. Obamas ‘change’ har fört med sig mycket postiva saker.

Nu är frågan hur jag ska göra för att ta mig ur denna besatthet, jag vet att det kommer svalna av efter ett tag, men jag vill att det ska göra det nu. Jag kan inte tänka på annat nästan. Och jag vet hur det kommer sluta, jag känner mig själv. Det händer inte ofta, men när jag väl älskar något eller någon känd person så mycket att jag läser allt om denna person så finns det alltid ett stopp. Som när jag ser en TV serie och faller för den helt, jag kan inte bara sluta se den då utan måste jag nöta, nöta och åter nöta varje avsnitt i oändlighet innan jag känner mig färdig med den (Ex. Buffy, Angel, Supernatural, How I Met Your Mother, Grey’s Anatomy, Veronica Mars etc). Oftast när det kommer till en känd person jag tycker otroligt mycket om, en skådespelare eller en artist (brukar dock inte hända ofta) så slutar den lilla förälskelsen med att personen säger något konstigt i en intervju. Då är det slut. Efteråt klarar jag inte av att ens se den kända personen länge, eller läsa om den. Bara en liten sak kan få mig att helt gå över på andra sidan och hata dom istället. Det är konstigt egentligen. Men det är precis det som har gjort att jag alltid försöker avstå från att läsa på om kändisar som jag verkligen tycker om och som jag ser upp till, jag VILL helt enkelt inte bli besviken av något dom sagt i en intervju och sluta tycka om dom.

41063Med Adam har jag dock inte kunnat motstå att läsa allt, och ärligt talat så har jag inte blivit besviken en enda gång och kommer förmodligen aldrig att bli det. Man får en känsla av en person, ibland i t.ex AI så blir man nervös när någon av deltagarna ska prata för man vet aldrig vilka grodor dom kan råka slänga ur sig, men i fallet Adam så är han bara lugn, överraskande vältalig och artig att man aldrig någonsin är orolig. Han är precis samma i intervjuer.

Jag älskar honom och kan inte vänta på att få höra mer ifrån honom!

Jag kan säga en annan känd person som jag sett hur många intervjuer som helst med, TV framträdanden och you name it med, och aldrig någonsin har jag blivit besviken på det han har sagt eller så, utan alltid imponerats mer och mer. Och det är Neil Patrick Harris från How I Met Your Mother. Med honom kan man också veta vad han ska säga, aldrig göra bort sig om det inte var meningen att han skulle det,och han har självdistans och kan skämta om sig själv på ett sånt där skönt sätt. Han blir aldrig desperat i intervjuer, så där att dom skämtar för mycket om sig själv att det istället bli pinsamt. Han klarar allting med galans och perfektion.

Tillbaka till Adam, vad är det, sex veckor tills finalen i AI? Tänk att få ha honom kvar så länge. Jag kommer förmodligen tjata om honom varje vecka fram tills det han eventuellt åker ut, och om han åker ut tidigare vet jag inte vad jag gör.

160c11gHär är hans Mad World framträdande som levde ett eget liv på internet efter sändningen, eftersom AI gick många minuter över tiden på tisdagen så var det många tittare som missade detta framträdande, på ett sätt kanske det var bra för Adam därför att det gav effekten att ännu fler pratade om honom efteråt. Men om till och med Simon älskar honom så måste det väl vara något speciellt med honom? Elaka Simon älskar Adam. Ta in det. Han gav honom en stående ovation, något som han aldrig annars gjort. Jag älskar årets American Idol. Allting med det, från att hata Karas hemska röst som ny jurymedlem varje vecka till att tycka om Paula mer och mer, till att se hur årets deltagare verkligen genuint tycker om varandra och har roligt tillsammans.

Jag älskar hans frisyr också. Seriöst, om jag var en kille skulle jag gå till frisören imorgon och få den exakta frisyren. Folk säger ”emo Elvis”. LOLs. Glambert FTW!

– Om du vill kolla på alla hans framträdanden från audition till nu, med juryns kommentarer och allt, är den här sidan guld värd.

Responses

  1. Älskar han! haha 🙂 Wow skall kolla in länken! TACK-)

  2. Och sprid ordet om Adam 😀 Alla måste veta hur bra han är, eller hur?

  3. Ja verkligen. Han känns speciell, inte bara ”väldigt bra” som många artister är. Det är svårt att förklara, som en legend redan i början av sin karriär (i alla fall i mina ögon). Han har en sådan charm och är riktigt snygg 🙂 Jag har youtubat honom en hel del och tycker verkligen om de gamla framträdandena han gjort utanför AI. Men nu ska jag återgå till att titta igenom alla hans klipp, tack för länken! Älskar verkligen när han sjunger Mad World, den där långa tonen.. Oj det blev långt och flummigt. Sorry…

  4. känner samma sak 😀


Kommentera

Kategorier

