Skrivet av: C | 21 mars 2009, 22:09

ROBINSON 2009: I grund och botten en dokusåpa

robinson2Robinson är den allra bästa dokusåpan som har gjorts, det var den första som kom till Sverige och under de tidigaste åren den gick på SVT var det verkligen underhållande TV man fick se, men sedan blev det bara sämre och sämre, och när TV3 tog över programmet gick det i botten. Så dåligt det var. Lite mer tilltro hade jag till fyran nu när dom bestämde sig för att återuppliva programmet, dom har i alla fall lite mer klass än trean men inte fullt så mycket som SVT. Så förmodligen skulle det bli något mellanting. Och efter att ha sett det första avsnittet vet jag inte riktigt vad jag ska tycka. Det var inte lika bra som jag hade trott, det var för mycket fokus från Linda på att skapa rubriker av sånt som egentligen inte var något, och det var för lite spänning och för många jobbiga människor.

Deltagarna förväntade sig vita stränder, palmer och soliga lata dagar, ungefär som att dom allvarligt trodde att dom vunnit en lyxig semester på en paradis ö. Tack och lov fick dom bortskämda människorna kämpa lite och stå ut med sumpmarker, lera, mygg och regn. Hur många gånger klagade dom inte? Och det här var bara första avsnittet. Jag hoppades att TV4 inte skulle välja att ta in personer som endast skulle fungera som mediernas ‘älskling’ som skapar spaltvis med skandaler under och efter programmet, utan istället hitta folk som vill vara med i tävlingen, vill kämpa och vill försöka klara sig. Att det skulle återgå till att vara mer som under första säsongen på SVT. Vad jag verkligen inte ville se var en ny Robinson-Robban, men jag måste säga att jag är lite orolig på den punkten med dom här människorna.

Även fast jag själv kanske hade velat se en fin paradis ö som LOST så gillade jag att se att dom fick en lite större utmaning redan i början, för det kändes faktiskt som att dom flesta förväntade sig en semester. I alla fall vissa av deltagarna som klagade extra mycket och som gnällde på att dom inte kunde ligga och sola. Ligga och sola? Om jag var där skulle jag gå runt och utforska, kolla runt, inte klaga på att det inte finns något skönt ställe att sola på. Myggen och hungern däremot, det kan man klaga på.

Men att fyrans version av programmet skulle ge den nytt liv kändes det inte som, redan en minut in och alla verkar hata varandra. 25 minuter in och jag hatar alla. Finns det ingen jag tycker om? Nej, inte än så länge. Det finns vissa som stör mig mer än andra, men produktionen har verkligen vinklat det här rejält, för jag tror inte att dom här människorna är så jobbiga på riktigt. Trots att jag inte tycker om andra dokusåpor så har jag tyckt om den här, just för att det är orginalet, men efter mindre än halva proragmmet känns det så uppenbart att det är en dokusåpa jag tittar på och inget överlevnads-äventyrs program. Återigen hade jag för höga förväntningar som jag vet att jag inte borde ha haft, förväntningar om en förändring till det bättre. Det är fortfarande dessa pakter, som jag till viss del förstår att det måste finnas. Som en deltagare sa “man behöver tillhöra majoriteten för att överleva”

På ö-rådet såg man pakterna klart och tydligt, endast två personer fick sina namn upplösta. Jätte roligt. Verkligen. Super spännande. Tycker dom borde förbjuda personerna att prata om röstningarna och vem dom ska rösta på. Men jag är väl glad att det blev en av ‘ledar’ killarna som fick lämna, såna personer blir jobbiga i längden och speciellt om det är för många av dom. Dessutom var han och Mika för gulliga mot varandra att jag kände mig sjuk, typ några dagar in och hon gråter redan för honom? Jag är lite orolig för Mika dock, stackarn är sjukt smal redan, hur ska hon se ut om några veckor utan mat?

En sak till som jag måste kritisera – programledaren Linda Isaksson. Såg ni hur hon försökte sitt bästa på att klämma fram storys, skandaler och splittringar i gruppen? Det var riktigt dåligt gjort. Lågt. En sak om det hade funnits saker att prata om och diskutera, men när det inte fanns det försökte hon hitta på egna nästan? Det blev för mycket, för tidigt. Nästan lite desperation över det hela. Vi bryr oss knappt om dom än, vi känner dom inte än, vilken idé är det att prata så mycket om deras relationer till varandra efter endast ett par dagar? Det borde ha varit någon annan än Linda som programledare, tänk vad bra det var med Harald Treutiger och sen med Anders Lundin.

Slutligen; jag vet inte om jag kommer forsätta titta, förmodligen kommer jag det. Men mest därför att jag är så fascinerad av omgivningen, av ön och hur fint och äventyrligt allt ser ut där. Människorna och själva leken är en annan sak, den intresserar mig mindre. Men vi får se hur det utvecklar sig och nästa vecka ska tydligen halva gruppen få bosästta sig på en finare ö. Då kan den riktiga tävlingen börja. Istället för att stå stilla på en planka får dom nu kämpa. I grund och botten är Robinson en dokusåpa, och jag gillar inte dokusåpor. Hade så hoppats att dom kunnat frångå det lite, kanske lura oss till att det var något annat vi spenderade vår tid på. Inte göra det så tydligt.

Vad tyckte du? Är det lika bra som när SVT hade programmet? Eller tycker du att det är bättre?

[Bild från TV4.se]

Kommentera

Kategorier

