Skrivet av: C | 20 mars 2009, 23:36

Vildsvin, ko, älg, ren, hjort och häst

varningsskylt_vildsvinVad har alla dessa gemensamt? Just det, dom har alla fått en egen liten varningskylt bland vägmärkena. Jag måste säga, aldrig att jag trodde att det fanns vildsvin i Sverige och det var ganska roligt att se att dom till och med är så farliga att dom måste ha en egen varningsskylt! Medan jag tittade på dom här märkena och såg att det fanns ett vildsvin och till och med en ko med bland skyltarna började jag undra vem det är som bestämmer när ett djur ska få en egen skylt? Var drar man gränsen liksom, varför har inte björnarna en skylt? Och varför har korna en egen? Borde inte dom höra ihop med hästar eftersom dom brukar vara på samma ställen (bondgårdar)? Varför har dom ens olika när dom kan ha en och samma för Djur och sedan bara skriva under vad det är för typ av djur som är vanligast att möta i den och den delen av Sverige. Hur ser det ut i Afrika, har dom en skylt för giraff och elefant? Eller dom kanske inte har skyltar/vägar alls…sorry. 😉

När dom ändå håller på borde dom väl ta in fler djur, varför inte katter, hundar och husdjur? Typ ”varning för lekade katter” i stil med ”varning för lekande barn”, jag menar, vissa katter kan faktiskt vara döva och inte höra dig när du kommer…så jag undrar bara, varför vissa djur och inte alla? En björn gör väl stor skada till skillnad från en liten klen hjort som skuttar omkring på vägen? Dessutom är nog hjorten snabbare att springa ifrån vägen än vad en tjock björn är? Och varför två olika på ren och älg, dom ser ju nästan lika ut så nu måste jag klara av att verkligen separera dom två och lära mig de rätta namnen? Suck. Om det är något jag blandar ihop så är det ren och älg. I mina öron är dom samma sak. Säg vad du vill.

Men när jag såg det där lilla vildsvinet så tyckte jag att det bara var för sött, jag har aldrig sett den förut och började nästan skratta för jag trodde inte det var sant. Hur stor är sannolikheten att ett vildsvin ska springa ut på vägen? Var finns dom ens? Jag har aldrig läst ”bilolycka på grund av vildsvin” eller liknande. Men kanske att jag är den enda. Jag undrar varför en lat ko ska få en skylt, jag menar, om dom står på vägen så ser man väl dom, det är väl inte så att dom är snabba nog att överraska, och dessutom känner man väl på lukten om man närmar sig en stinkande bondgård? Okej, okej, ursäkta.

Nej men seriöst, vem får lägga in förslag om nya skyltar? Jag vill verkligen se kattskylten bli verklighet.

Responses

  1. På väg mot Luleå så finns det en skylt med en ko. Men jag tror dom varnar för kor där för att dom brukar gå över med korna där, från bondgrden till ängen. Dom varnar väl mest för att det är typ ett övergångsställe för kor. Vildsvin finns inte här uppe tror jag, men i södra Sverige tror jag det finns en hel del av dom. Har du läst om det här nu för att du håller på med körkortsteorin eller? =P

  2. Jo, det är däför. Annars skulle jag inte sitta och kolla skyltarna 😉

  3. Äntligen! =P


Kommentera

Kategorier

