Skrivet av: C | 8 mars 2009, 23:32

Smart

Är detta sant?? Torrbollen Beck tittar på Lost! Jag är faktiskt imponerad. En rätt, ursäkta ordvalet, gammal man är inte direkt demon. Men desto coolare!

Jag tittade på filmen Beck ikväll, eller filmen och filmen, jag vill säga serien för det är vad det känns som. Hursomhelst, en sak jag irriterade mig på (en sak bland många FYI) och som ofta irriterar mig i svenska filmer/serier, och även amerikanska serier, är när det görs så himla lätt att förstå vad som har hänt och vad som kommer ske i slutet. Som det här med det gamla paret vars barn blev mördat, i ett normalt fall hade vi inte fått se dom genom hela filmen om dom inte hade något djupare betydelse för ploten, men här fick vi se dom vara ledsna i flera scener. Och inte var dom med där för att vi skulle tycka synd om dom. Nej, jag visste, tillsammans med nästan alla andra tittare, att dom hade gjort något/var på väg att göra något. Sedan fattade man ganska snabbt att det var dom som körde över mördaren. Jag hatar när det görs så uppenbart för oss tittare, men att karaktärerna i filmen är så sega på att förstå sammanhanget. Det här med seghet händer bara i svenska filmer/serier, inte amerikanska. Seghet + svensk polisfilm  går liksom hand i hand.

Tänk så här, varje minut av en serie är medvetet skriven och har medvetet tagits med, varför skulle man få se det här sörjande paret om dom inte hade gjort något dom inte skulle? Det är som när man kollar på en 40 minuters serie som typ CSI eller nåt, och man får se en extra scen med en person där han/hon gör något som inte har med utredningen att göra, det kan vara alltifrån att äta en macka till att titta en sekund extra på en person, saker som utmärks så där visar sig alltid leda till nånting. För det finns inte tid för onödiga saker, onödiga repliker. Och visst, på något sätt måste man ju ha en misstänk, men det är just när det blir så här fruktansvärt uppenbart som det är dåligt gjort. Nu var inte själva huvudploten avslöjad direkt, men man visste ändå låååångt tidigare än karaktärerna vad som hade hänt. Hellre att jag ser det från deras, alltså Beck och dom andras, perspektiv. Att vi vet det dom vet, inte att vi får veta innan dom.

Nu kanske det bara är jag som tänker på sånt här, jag vet inte. Jag kände bara för att klaga lite.

Kommentera

Kategorier

