Skrivet av: C | 7 mars 2009, 17:30

‘Låt den rätte komma in’, ‘Twilight’ och vampyrer

2008-11-22-twilight1

Efter att länge ha tänkt se Låt den rätte komma in men aldrig kommit till skott, behövdes det bara en kommentar från min Gud Joss Whedon, som sa i en intervju att filmen var en av de coolaste från förra året – två timmar senare och jag har sett filmen. Jag är så genomskinlig. Samtidigt som jag såg Låt den rätte komma in såg jag att Twilight äntligen släppts på DVD, så då tänkte jag varför inte, två vampyrfilmer på rad – perfekt! Om det är något som är intressant så är det att jämföra hur vampyrer porträtteras i olika filmer/serier och man kan väl säga att det var ganska olika storys berättade i dom här två filmerna. Samtidigt som själva filmerna kändes ganska lika på många sätt, för det första för att båda filmerna var väldigt gråa. I den svenska filmen var det mer grått, storyn utspelas utanför Stockholm och det var kallt, snöigt och en väldigt dyster stämning genom hela filmen. Twilight utspelas i en liten stad utanför Washington, där det alltsom oftast regnar eller är dåligt väder (med andra ord, perfekt vampyr väder!).

lettherightonein-us-poster-fullDet är en ändå en stor skillnad mellan filmerna, då Låt den rätte komma in är en liten svensk film som trixar lite mer med berättandet och är en ganska unik film, så är Twilight, om än väldigt bra, så mycket Hollywood det kan bli. Jag gillade båda filmerna, men bättre av dom båda var Twilight. Trots att Låt den rätte komma in har fått fantastiska recensioner av i princip alla, så tycker jag att den var lite för deprimerande för min smak. I den världen var vampyr definitivt ingenting man ville vara eller något som ens var glamouröst. Till skillnad då från många andra vampyrfilmer där dessa varelser ses som coola. Som i Twilight, där bodde vampyrerna lyxigt och fint, såg ut att ha det bra och allt sånt (dom kunde leva på blod från djur och behövde därför inte jaga och döda människor) men samtidigt så ville huvudpersonen, Edward Cullen, ingenting hellre än att vara människa, vanlig. Utifrån hans perspektiv så var det hemskt att vara vampyr. Man kan tro att leva som evigt ung i 100 år är vad alla vill, men tydligen blir man förr eller senare trött på det. Alltid. Finns det någon film/serie som porträtterar gamla vampyrer som inte visar att dom hatar det? Förmodligen, men jag har inte sett någon.

twilight-still-staringTrots att dom visas som ensamma och utanför så fascineras vi så av dessa varelser. Det är konstigt. Eller kanske är det just därför jag älskar dom? En sak jag tänkte på efter att ha sett båda filmerna är att båda visade ”moderna” vampyrer (mer eller mindre) på ett sätt, ingen av dom hade t.ex fangs – det som jag associerar mest med vampyrer, vilket var synd. Och i Twilight kunde t.ex vampyrerna vara ute på dagen och det enda som hände om dom vistades i solljuset var att deras hud blev glansig och glittrande (eh, konstigt). I Låt den rätte komma in började vampyrerna brinna på en sekund om dom blev utsatta för solljus, vilket också var fallet i Buffy och Angel. I modernare vampyrberättelser brukar det oftast vara så att vampyrerna till viss del tål solljus, bara det att det gör dom sjuk, som i Moonlight. Också intressant är att se på vad vampyrern kan äta, ofta är det så att vampyrer bara kan överleva genom människoblod, men ibland funkar djurblod lika bra (Buffy) och i Twilight jämfördes det med att vara vegetarian. Varje sån här detalj är intressant att titta extra på och jämföra med andra tidigare berättelser eftersom dom är medvetet uttänka och kan tolkas på så många olika sätt. Twilight hade varit en helt annan berättelse om vampyrerna bara ätit människoblod, och samma sak fast tvärtom för Låt den rätte komma in. Det finns ingen av dom två skildringarna som är rätt eller fel, det finns bara vissa saker som är mer vanliga när det handlar om vampyrer, och de flesta sakerna som beskriver en vampyr kommer från böcker och inte från någon sorts sanning.

Jag trodde att Twilight skulle vara lite annorlunda än vad den visade sig vara, i grunden är det endast en kärlekshistoria, men med bra skådespelare så blev den mer än sevärd i alla fall. Sen gillar jag själva småstadsmiljön i vilken filmen utspelar sig i, det kändes lite som Twin Peaks på något sätt. Men det enda jag kunde tänka under hela filmen var hur mycket jag hade älskat det här om det varit en serie – någon måste göra en Twilight serie (trots att det kommer minst två uppföljare till den här filmen), det finns absolut en bra nog story som kan växa i och med en serie, och berättelsen kan bli mycket rikare. En sak som jag dock störde mig på i Twilight var att det tog så länge för Bella att inse att Edward var vampyr, och även att ingen annan i staden/skolan, verkar ha fattat det. Jag menar, Cullens är vitare än vitast i ansiktet, dom syns aldrig ute när det är strålande sol, dom höll sig alltid för sig själva och om någon tar i dom så är dom iskalla. Dom ses heller aldrig äta, hur svårt ska det vara att dra slutsatsen ‘vampyr’?

Kommentera

Kategorier

