Skrivet av: C | 4 mars 2009, 19:18

Dimma

foggy_night_charles_villageDet har varit väldigt dimmigt idag, man har knappt kunnat se nånting, och på toppen av det så började det regna senare på dagen också, så det är verkligen dåligt väder. Men på plussidan – det är i alla fall varmt ute!

Idag har jag annars varit ute och gått runt i stan, för jag var och lämnade in uppsägningsblanketten för rummet, man måste göra det tre månader i förväg, minst. Annars när man går runt inne i stan så blir det oftast på samma ställen eftersom man går där det är affärer, men idag gick jag runt lite och tittade på andra ställen, och till min förvåning var det faktiskt ganska olikt hur jag trodde det skulle se ut. Själva staden tycker jag känns ganska smutsig och tråkig på något sätt, som att dom inte orkar anstränga sig för att ha någon typ av karaktär för sin stad, något bild att leva upp till, men nu när jag gick runt såg otroligt fina och annorlunda byggnader och hus faktiskt.

Kanske inte den bästa dagen att gå sigh-seeing, med tanke på att det var dimmigt, men det var typ första dagen på hur länge som helst som det inte var svin kallt. Jag har tagit några bilder på universitetet också, som jag tänker lägga upp när jag har tid att föra över dom till datorn, så kan ni få se hur det ser ut. Själva byggnaderna som är universitetet är väl inte direkt imponerande och hade det inte stått ‘Mittuniversitetet’ på dom så skulle man aldrig förstå att dom där byggnaderna var till för något speciellt. Jag har alltid velat gå i en skola som är gammal, som man vet att många har gått i och som har någon sorts historia. Det finns till exempel ett gymnasium här mitt i staden, som är byggt på 1880 talet, och det är en riktigt fin byggnad – tänk om man fått gå i en sån skola! Jag tror att det skulle inspirera till att vilja plugga och studera mer, i alla fall skulle det göra det för mig. Tänk dig några av världens mest kända universitet såsom Harvard och Yale, om man skulle få chansen att gå på en sån skola så skulle man verkligen vilja göra sitt bästa varje dag, och man skulle bara njuta av att få vara på ett ställe med så mycket historia. Gå runt i korridorena och tänka på vad som kan ha hänt här för länge sedan, alla de människor som måste ha gått där och vad det har blivit av dom. Så många berättelser som kan berättas.

Jag kommer ihåg när jag var i Shrewsbury i England och bara gick runt och tittade på alla imponerande byggnader och ställen som fanns där, det var verkligen historia, och överallt fanns det massor med information om vad som hade hänt på just det stället, just den platsen, vilka kända personer som hade varit där osv. Speciellt kommer jag ihåg en väldigt vacker och fin park som låg mitt runt en kanal, det är förmodligen den absolut finaste platsen jag någonsin varit på, och den mest inspirerande. Där kunde man gå och motionera runt kanalen eller bara gå och strosa runt och se allt det där otroligt vackra samtidigt som man riktigt kunde känna av historien som hade skett där, det var som något magiskt över den platsen. När man var där så kunde man inte sluta tänka på och fantisera om hur det såg ut förut, och man kunde lätt föreställa sig alla dessa författare som gått runt den där parken och inspirerats av den. Såna platser är svåra att hitta, platser som är inspirerande på det sättet är ännu svårare att hitta, men vart än jag kommer i världen så försöker jag hitta en sådan plats, vare sig det är en stor park som man gillar eller ett litet speciellt träd någonstans. Det kan egentligen vara vad som helst, men såna här platser sparar jag i minnet och när jag behöver inspiration eller bara bli glad så tar jag mig tillbaka till platserna och kommer ihåg exakt vad jag tänkte då och exakt hur jag kände då. Vare sig jag sitter på bussen eller går runt i staden så tittar jag alltid extra mycket på platser och ställen, försöker alltid se något djupare i det än vad man kan se med ögonen. Kanske låter konstigt, men jag ser som alltid en berättelse i allting som ser ut att ha en historia, därför inspirerars jag mest av sådana platser som är mäktiga.

Finns det någon sån plats i Sundsvall? Än så länge har jag inte hittat något, men det finns mycket speciella saker ändå.

Kommentera

Kategorier

