Skrivet av: C | 27 februari 2009, 23:17

Män som hatar kvinnor pt. 2

101475_6Jag skrev tidigare att jag inte förstod titeln på den här boken/filmen när jag först hörde talas om den, trodde den handlade om något helt annat då, men nu förstår jag. Nu förstår jag verkligen titeln. Det var många, väldigt våldsamma scener och riktigt hemska och vidriga detaljer som avslöjades i den här historien. Självklart behövde man inte ha läst boken innan, men det kanske hade hjälp om man velat förstå karaktärerna bättre.

Eftersom jag känner att just den här filmen har ganska djupa och komplicerade karaktärer skulle det här nog funkat riktigt bra som en serie istället för en film, där hade man kunnat gå djupare in på te.x Lisbeth och sett hennes (eventuella) utveckling under en längre period. Filmen var 2 timmar och 20 minuter lång, förstå att sitta koncentrerad så länge, även om filmen var bra, välskriven, välspelad och spännande rakt igenom så är det ändå en lång tid, hade jag inte suttit fast i en bio hade jag förmodligen pausat och sett hälften av filmen lite senare eller nåt. Men det är nog bara jag. Den var faktiskt bra, och jag älskade miljöerna i filmen, otroligt fina. Men det var också saker jag inte gillade, som alla råa våldsscener och sexscener och allt sånt, jag gillar inte att sitta i en stor bio och vara tvungen att se sånt, speciellt i svenska filmer då det alltid är mer rått och realistiskt. Då vill jag hellre vara ensam eller nåt så att jag kan titta bort eller spola, vad som helst. Nu kan jag visserligen blunda, men det känns ju konstigt också. Jag har absolut ingenting emot hemska scener som att se någon bli mördad eller massor med blod, det är bara dom där mer intima scenerna som stör mig, jag tycker bara inte att det är nödvändigt att behöva få det kastat i ansiktet och vara tvungen att se sånt. Lite mer diskret skulle ha funkat lika bra. Jag säger bara, det finns en orsak till att jag nästan bara tittar på nätverksserier och inte kabelserier, dom är mer min smak när det kommer till vad som får visas.

Har du sett filmen?

Kommentera

Kategorier

