Skrivet av: C | 26 februari 2009, 23:02

Patrik 1,5

patrik15Det är när jag ser en film Patrik 1,5 som jag känner att det finns hopp för att det ska kunna göras bra, enkla, underhållande och välskrivna filmer även i Sverige. Och med ‘enkla’ menar jag inget dåligt eller att det skulle vara lätt att skriva manuset till filmen, det jag menar är att det är ingen svår historia som utspelar sig åratal tillbaka i tiden, eller en film baserad på en bok, eller ens en dyster tråkig grå svensk film som det har kommit mycket av de senaste åren, det är heller ingen komedi som försöker vara rolig men överdriver allting – istället är Patrik 1,5 en varm, söt och otroligt fin historia som har fantastiska skådespelare, speciellt i Gustav Skarsgård. Det här är inspiration, det här är hopp, om bara fler såna här filmer gjordes i Sverige kanske jag skulle se fler svenska filmer också. Eller filmer överhuvudtaget.

Jag gillar själva miljön som historien utspelar sig i, det är en lite försvenskad version av någon typ av Desperate Housewives idyll som man får se i början, då grannarna ler mot varandra och är så otroligt trevliga och perfekta, gräsmattorna och husen ser alltid fina ut och blommorna är färgglada. Det känns ovanligt i en svensk film. Och nu tycker jag att jag tjatar mycket om ‘svensk film’ hela tiden när jag egentligen inte borde det, för i det här fallet så är det en bra film punkt slut. Det är inte en bra svensk film, utan en bra film. Ibland om jag tycker att en film var ganska okej för att vara svensk så skulle den inte alls klara måttet om man jämförde den med en amerikansk eller brittisk, men den här storyn gör det, den här filmen gör det. I grund och botten är det ett fantastiskt bra manus såklart, men vad dom har gjort extra bra är att ta bort det mesta som känns typiskt svenskt i såna här filmer och bara gjort en film som känns…vanlig men som ändå berör väldigt mycket. Svårt att förklara. Jag vet att jag är lite sen till att se filmen, men jag har velat se den länge bara det att jag inte orkar gå på bio och se den, så därför har det inte blivit av. Men hade jag vetat att den var så bra hade jag nog sett den på bio ändå.

Kommentera

Kategorier

