Skrivet av: C | 10 februari 2009, 20:57

Trasig ugn

Idag kom en reparatör hit för att kolla vad det var för fel på ugnen, eftersom jag aldrig har använt den så visste jag heller inte om att det var fel på den eller att någon skulle komma och fixa den. Visade sig att han inte kunde fixa den just nu, utan behövde beställa hem grejer, men han sa till mig (eftersom jag var själv här i lägenheten då) att vi måste göra rent i ugnen innan han kom och gjorde det. För ugnen är himla smutsig och verkar typ aldrig vara rengjord. Sen när han som jag delar lägenheten med kom hem sa jag vad reparatören hade sagt – att han måste rengöra ugnen innan han kan fixa den. Han frågade sedan när vi skulle göra det. Vi?? Vi ska inte göra nånting, jag har aldrig använt ugnen så aldrig i livet att jag tänker städa upp det som du har smutsat ner.

Okej, jag sa det inte exakt så, jag sa bara att han får göra det själv eftersom att jag aldrig har använt den.

Men sjukt konstigt att han tänkte att jag skulle hjälpa till, eller göra det själv jag vet inte, aldrig att jag hade frågat någon annan att rengöra något som jag smutsat ner. Jag har ju just flyttat hit också.

Det är ju dom som har haft sönder den så då får dom rengöra den också. Eller hur?? Har jag fel??

Himla jobbigt att försöka förklara något för nån som varken kan svenska och knappt någon engelska alls. Om han pratar fattar jag typ inte 97% av det han säger, det är skit svårt alltså! Så därför undviker man det hellre.

Responses

  1. Du ska ju inte behöva städa efter andra, det är väl bara att du inte använder ugnen då.
    Om han har använt och smutsat ner ugnen så måste han rengöra den också, men det kanske är föregående hyresgäst som är skyldig.

  2. Nej, det är INTE föregående hyresgäst, jag ser ju själv att dom använder den hela tiden och smutsar ner den men aldrig rengör den.
    Samma sak med fläkten ovanför spisen, den är jätte smutsig, men jag vet inte riktigt hur man ska ta ner den och göra ren den, för det hade jag kunnat göra eftersom jag använder spisplattorna när jag gör mat. Kanske får fråga den där reparatören när han kommer tillbaka om han vet hur man sak rengöra den. För där nästan hänger det ner smuts känns det som.
    Och att försöka förklara vad jag menar med att rengöra den för dom skulle väl ta en hel dag så det är inte riktigt värt besväret. 😉


Kommentera

Kategorier

