Skrivet av: C | 7 februari 2009, 3:20

Lurad

bk-mustardchickenI vilken stad jag än kommer till, om det är så att jag ska bo där eller bara besöka ett antal dagar, så är det första jag försöker hitta ett ställe som säljer godaste mackorna. Och hittar jag någon macka som är speciell och bland det godaste jag har ätit så kommer jag ihåg det för alltid, jag har som en liten lista i mitt huvud på det bästa ställena jag har ätit på, ställen som gör de godaste mackorna. Ett eget litet rankningssystem alltså. Det kan helt avgöra om jag gillar ett ställe eller inte. Så därför var det viktigt att hitta någonstans här i Sundsvall där dom gör extra goda mackor/baguetter, och glad är jag för att det finns ett Subway som ligger nära. För det är den absolut bästa kedjan i världen som gör baguetter precis som jag vill ha dom. När jag var i England köpte jag bara därifrån, och dom ser exakt precis likadana ut när jag beställer dom här i Sverige – det är ganska coolt.

Men förutom Subway som jag vet är bra så letade jag efter något annat som kanske var billigare, och som tur var hittade jag perfekta baguetter på ICA Kvantum precis här där jag bor. De senate åren tycker jag att alla mackor man köper har blivit konstigare, dom ska alltid ha med någon äcklig sås eller dressing eller liknande, man kan inte köpa något helt vanligt utan konstigheter längre, och det är ganska irriterande. Som t.ex att alla kycklingbaguetter ska innehålla någon slags curry – hatar det. Kommer ihåg en av dom godaste kycklingbaguetterna någonsin, det var på Centrum i Älvsbyn, och dom var verkligen perfekta. Ingen konstig dressing, bara kyckling bitar och lite sallad i botten. Ändå var dom så goda och bra. Enkla. Sen slutade dom helt plötsligt att göra mackorna, och dom som äger det nu har helt andra typer av mackor, mer ”moderna” mackor som jag inte gillar.

För att återgå till den baguetten som jag hittade här på ICA, jag har bott här ett tag nu och jag har hunnit köpa den ett antal gånger och allt har varit bra. Men så idag när jag köpte den och kom hem så såg jag att det var något annat i den än bara ost, skinka och sallad – det var sån där äcklig grön gurka som man kan köpa i burk PLUS något rött äckligt som luktade!! Vet inte vad det var, men det gick ju att ta bort. Bara det att om det än gång har legat på mackan så kommer mackan att smaka av det. Den smakade konstigt. Kan ingenting bara vara som det alltid varit? Jag är så beviken på det här, seriöst. Nu kan jag ju aldrig mer köpa den baguetten för att den smakar konstigt! Antingen var det någon ny där på ICA som inte visste hur man skulle göra och bara gjorde ett misstag med att fylla vanliga baguetter med konstighter, eller så är det permanent.

Nåväl, Subways finns ju kvar tack och lov. Dom kan man lita på.

baugettAndra ställen som finns på mina lista av bästa mackor jag någonsin ätit är från när jag var på klassresa i Rhodos i nian, vilket var väldigt många år sedan, där åt jag varje dag en macka på ett svenskt café (vad annars? Skulle jag ha provat någon ny grekisk mat? Tror inte det.) och sedan jag kom hem därifrån har jag aldrig kunnat glömma hur goda dom var. Jag är helt ärligt här. Så mycket som jag har letat efter det exakta brödet och försökt återskapa det. Och saken är den att jag säkert har överdrivit allt det här i mitt huvud nu eftersom jag har tänkt på det så mycket. Eftersom dom där mackorna var det enda jag kunde äta därborta som jag tyckte om kanske dom blev extra goda bara för det? Hursomhelst, i Karlstad hade jag två favoritställen, två fantastiska baguetter som var både nyttiga, goda och relativt billiga. Den första såldes på Universitetet, och hade typ solrosfrön på, och den andra såldes på Hemköp och var gjord på finsk ciabatta. Alla baguetterna är ost och skinka, för det är egentligen det enda jag äter. Om det inte är kyckling, men som sagt, det är oftast currysås i dom så därför tycker jag inte om att köpa såna längre. När jag såg att Hemköp fanns här i Sundsvall också så kollade ja naturligtvis om dom sålde samma baguetter här som i Karlstad, men sån tur hade jag inte. Dom mackorna kommer tvåa på min lista, den från Rhodos ligger etta.

Ja, jag har massor med andra ställen också men det här är dom bästa. Men det är faktiskt irriterande att det alltid ska ligga någon tråkig överraskning i mackan när man har köpt den, som att dom inte bara kan göra bas mackan och inte lägga till en massa saker bara för att göra den mer speciell.

I ett avsnitt av How I Met Your Mother för några månader sedan handlade det just om deras jakt på den perfekta hamburgaren i New York, och alla har väl någon favorit mat som dom har en lista i huvudet på var dom bästa ställena finns. Vad är ditt?

Responses

  1. Det bästa är att göra det själv, då får man det som man vill ha det.
    Börja baka och experimentera fram ditt eget bröd, bäst och billigast.

  2. Jo men det är inte lika gott att göra det själv som att köpa, på något konstigt sätt. Men det tar så länge att baka själv också 😉


Kommentera

Kategorier

