Skrivet av: C | 4 februari 2009, 2:55

Inspiration

acad-cadillac20sunrise

Har du någonsin haft nätter då du inte velat gå och lägga dig, då du inte velat somna och invänta nästa dag? Jag pratar inte om nätter då man inte kan sova av olika anledningar, utan nätter man inte vill. Jag pratar inte om nätter där man inte vill sova därför att man sitter uppe och vakar inför någon speciell händelse eller för att man vill vara uppe hela natten och festa, utan dagar som har känts så ogivande att det inte känns som att man vill vakna upp till ännu en lika ogivande och värdelös dag. Då man vill att tiden ska gå så sakta, så att man hinner tänka och fundera ut en lösning, och att sitta uppe på nätterna gör så att nästan dag kommer lite långsammare. Lite längre tid för funderingar, lite längre tid innan allt det jobbiga börjar igen.

Jag brukade sitta uppe i flera nätter. Det var som att jag inte fick gå och sova, jag hade inte gjort något produktivt under dagen, och visste att nästa dag inte skulle bli något bättre och ville verkligen inte känna att jag slösade bort ännu en dag. Ännu en dag av flera som skulle till att bli år som skulle till att bli ett helt liv av ingenting. Så i flera nätter kunde jag titta ut genom fönstret och bara sitta och titta, eller se igenom Buffy serien för hundronde gången (bara dom svåraste avsnitten, efter det att Buffy offrat sitt liv för sin syster och sedan återuppstått och alla trodde att hon hade varit i helvetet, när hon i själva verket hade varit i himlen och var djupt deprimerad över att ha blivit utdragen från himmelriket och tagen till jorden – helvetet. Inget annat passade riktigt in just då), för jag gillade känslan av att få dubbelt så mycket tid, om än bara för ett litet tag. Inte så att den här tiden spenderades med att göra viktiga saker, det var bara viktigt att varje dag inte skulle gå så fort så att jag skulle hinna bli gammal innan jag ens hunnit göra något med mitt liv. Vad som hände var att då jag varit uppe i flera nätter blev jag självklart trött, men jag jag tyckte om den känslan. Det var som att vara i en annan värld, om man inte har sovit på två dagar och går ute på stan nästa dag då det är ljust så känns det inte som att man är direkt närvarande där, utan som att man är någon annanstans.

Timmar sittandes att tänka på vad jag skulle göra, vad jag måste göra. Försöka fundera ut något, men kommer ingen vart. Det är olika situationer som det händer, men det har hänt ofta. När jag har börjat med något nytt, kanske skola/praktik/jobb och allting har känts jobbigt så är lösningen att vara uppe helt ensam på nätterna, då allting är tyst och fridfullt och man vet att alla andra förmodligen sover. Egentligen tänker jag inte, för att försöka tänka när man är riktigt trött är svårt. Istället blir det mer stirrande, det är ändå lugnande, mer lugnande än att sova hela natten, vara utvilad och vakna upp i kaos och känna att man inte har hunnit med något (även om man inte vet vad detta ‘något’ är egentligen). Då går tiden så fort, och om man inte vill vakna upp till nästa dag så är det lite svårt att tillåta sig själv att somna.

Jag kommer ihåg att jag tyckte om att vara ständigt trött och seg i huvudet, mest för att jag inte behövde tänka på alla andra saker som jag skulle behöva göra, utan bara kunde fokusera på detta – att jag mådde så här, att jag var trött och att ingenting annat spelade någon roll under dagen. Man klarar inte av det här för evigt, bara någon dag och sen somnar man hursomhelst, när man vaknar är väl saker oftast som vanligt igen. Men då får man ta hand om allt man inte velat kännas vid tidigare, man utvilad och inte längre konstig. Jag behöver göra så här då och då, men jag vill egentligen inte det förståss, för att det ska gå till det stadiet måste det vara något jobbigt som händer, något jobbigt som har hänt eller något som jag inte klarar av. Eller någon som ställer kvar jag inte kan hantera, eller en dröm som har krossats (igen).

Lättare gånger kan det faktiskt vara så att jag är uppe av helt andra orsaker också, som att jag har en tenta att skriva, eller om jag har massor med saker att titta på som jag inte hunnit med, som inatt. Även om det är svårare för mig att tänka mitt i natten när jag är trött, så är det tusen gånger lättare att skriva, vilket är varför jag alltid skriver alla tentor natten före dom ska lämnas in. Konstigt, jag vet. Tiden det skulle ta att skriva samma tenta under dagtid skulle vara kanske två dagar, medan jag på natten kan skriva den på två timmar. Och jag skulle inte ha gjort det bättre även om jag gjorde den under dagtid.

Vad jag skulle säga med det här inlägget vet jag inte. Bara att jag försöker vara lite mer personlig/privat antar jag, lite mer ”djup” även om jag har svårt att vara det. En sak som jag har väldigt svårt för är att skriva ”jag” i meningar, hellre att jag skriver ”man”. Man gör något, istället för jag gör något. Det känns mindre personlig och mindre utsatt för min del. Nackdelen med att skriva sådana här inlägg mitt i natten är att jag alltid, alltid ångrar dom på morgonen och hatar att jag skrev det för alla att läsa. Det är inte första gången jag har känt så, och det är inte sista. Oftast blir jag rädd och tar bort dom på morgonen. Visst skulle jag kunna spara och publicera senare, men då har jag ju hunnit tänka mer och alltså ta det smarta valet att inte publicera alls. Men det här är ingen officiell ämnes-blogg som dom andra jag har haft, så det spelar mindre roll nu gissar jag. Förutom att jag har en stor fet bild av mig själv på den här sidan…

Jag tänkte att det här inlägget skulle handla om inspiration (därav titeln, sorry), men jag får väl ta det en annan dag (natt) istället.

Känn dig fri att svara på min första fråga, om du förstår vad jag pratar om. Klockan är tre på natten, det är min ursäkt.

Kommentera

Kategorier

