Skrivet av: C | 28 januari 2009, 19:38

Är hon fet?

jessica_001Det här irriterar mig. Varför? Läs vidare.

Sedan de här nytagna bilderna av en mycket större Jessica Simpson började cirkulera har folk bara haft en enda sak att diskutera – är hon fet eller inte? Visst är hon inte fet, men om man jämför med hur hon brukade se ut är hon mycket kurvigare än tidigare. Poängen med allt det här är att jag inte tror att det är en tillfällighet att vi får se bilder på en tjockare Jessica, det är ingen tillfällighet att alla pratar om det just nu.

Och det är vad som irriterar mig. Det är precis sånt här som kändisar gör, eller kanske ska jag säga ex-kändisar, såna som knappt har någon karriär kvar och som ingen gillar längre, dom tar till såna här billiga ”knep” för att fortsätta vara relevanta. Nu kan man ju undra vad för typ av knep det här skulle vara och vad ska leda till. Gissa. Många kommer att ge Jessica elaka kommentarer för de här bilderna, lika många kommer komma till hennes försvar och säga att hon bara är lite kurvig  och att det är hälsosamt och bla bla bla. Dom kommer ställa sig på hennes sida och försvara henne, sympatisera med henne och tycka om henne för att hon ”vågar” visa sig som hon är. Bara det att Jessica, eller förmodligen inte hon själv för det vore att överdriva hennes intelligens, har planerat att det ska pratas om det här. Det är ju inte så att hon över en natt blev större, bara att hon nu verkligen visar det i några tajt sittande byxor som sitter otroligt dåligt.

Folk börjar prata om henne, och inom loppet av några månader, innan skvallret hinner dö ut, kommer vi att få se henne på ett (eller flera) tidningsomslag där hon berättar om hur hon gjorde för att gå ner i vikt, trots att hon inte var så stor till att börja med. Utan dessa ”före” bilder så skulle det inte finnas något att prata om, så därför var dom nödvändiga. För någon som Jessica är det här det bästa som kunde hända, jag tror inte att hon bryr sig om dom kallar henne fet för hon kommer vara smal igen om bara några veckor. Hon har förmodligen hur många stylister, rådgivare och tränare som helst att tillgå och som kan klä henne och få saker att verka mindre än vad det är, så varför valde dom annars att highlighta hennes kropp just precis nu om dom inte var desperata?

Tröttsamt och jobbigt är det. Speciellt när det är såna desperata försök. Inte bara är det jobbigt att läsa om, men det får många vanliga människor som ser ut precis som Jessica gör nu att känna att dom är tjocka. Jessica kommer nog snart att kommentera det här och säga att hon inte alls är tjock, fast självklart gå ner i vikt lika fort igen. Och vilken signal skickar det ut? Om det är något som är självklart här i världen så är det att kändisars vikt alltid kommer att vara högintressant för oss (tråkigt nog). Mischa Barton har nyligen fotograferats när hon ser mycket smalare ut än hon har gjort på senaste tiden och alla börjar nu ha bilder på henne på sina kändissidor igen, för helt plötsligt har hon också skaffat sig en snygg stil. Sammanträffande? I think not. Lindsay Lohan har återgått till att bli ett benrangel och alla skriver om det och tycker synd om henne, men grejen är nog bara den att hon har varit på rehab tre gånger och ingen skulle bry sig om hon var där en fjärde, men eftersom hon bara varit ”scary skinny” en gång tidigare så tänkte hon nog att det skulle generera press en andra gång också, vikt är intressantare än drogproblem!. Gemensam nämnare för alla dom här: ingen karriär, ingen som bryr sig om dom längre, ingen som vill ha deras paparazzi bilder i sin tidning, vad annars ska man göra än att gå ner i vikt och skaffa en stil? Chocka och få alla att prata om en. Få folk att tycka synd om en, det funkar alltid. Se bara på mig, jag har nämnt tre kändisar som jag hatar mer än…ja, mer än det mesta faktiskt, och jag har skrivit ett helt inlägg om det deras desperata försök – jag har blivit lurad också!

One last thing, om Jessica inte har gått ner i vikt till sommaren så tar jag helt tillbaka allt jag sagt om henne. Men jag tror knappast att jag kommer behöva det.

Kommentera

Kategorier

